tisdag 27 oktober 2009

Funderingar, igen!!

Låg i sängen och funderade lite igår och helt plötsligt ploppa det upp:
Vem sjutton kom på att vart tredje år ska vi ha en extra dag.
De som fyller år när det är skottår, alltså den 29:e februari som finns med i kalendern vart tredje år.
När fyller dom år de övriga åren då?
Är det den 28:e februari eller den 1:e mars?
Eller får man välja det?
Tycker det är lite sjukt!
Och vem sa att det inte blir rätt om det inte blir på mitt sätt??
Hmm.. Kan ha varit jag?? Haha..
Men det är rätt irriterande när det finns saker som faktiskt ska och måste göras men som aldrig görs.
Jag har fått nog!
Det är inte bara mitt ansvar.
Det är inte meningen att jag ska behöva va "morsa" åt andra!
Jag vill inte vara DEN hela tiden!!
Ta ansvar själva nångång!!!!
Se verkligheten och lev inte i nån jävla fantasivärld!
Det retar ihjäl mig!!
Lustigt att vissa säger att jag är som en "morsa" när jag hela tiden får tjata för att det ska hända något!!
Nje, kanske inte?
Och ja, ni är många som kan ta åt er av det jag precis skrivit!!!!!!!!!!!!!!!
Får räcka för idag!
/Nicken\

3 kommentarer:

Tezz sa...

Hjärtat... skottåret infaller vart fjärde år.. inte vart tredje =D Puss!

Tezz sa...

O just d.. btw... en liten förklaring om varför vi har skottår: Skottår är ett sätt att hålla årstiderna på plats i kalendern. Eftersom årstidsåret är cirka 365,2422 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern. Detta skulle ge ett fel som motsvarar ungefär 6 timmar per år, och efter 100 år skulle felet ha vuxit så stort att kalendern skulle vara mer än 26 dagar efter årstiderna, vilket inte vore optimalt. Och anledningen till att den är just i slutet av februari är för att den romerska kalendern som tidiagre användes började med månaden mars och skottdagen var alltså i anslutning till deras nyår.

Och BTW Jag tar inte åt mig av den sista =).. Puss igen

Nicken sa...

Haha... herrejösses. det fanns verkligen en förklaring till det =) Är det vart fjärde år? jag trodde helt hundra att det var vart tredje. Men så fel man kan ha.. Ja men tack för infon. Då vet ja´ju det =) Puss