torsdag 29 oktober 2009

2 timmar....

Har nu tillbringat 2 timmar i telefon.. Med mamma!
Har pratat om allt mellan himmel och jord känns det som.
Men mycket prat blev det om droger, alkohol, vänner som utnyttjar och jobb.
Mycket givande samtal måste jag säga!
Älskar min mamma, hon har så bra argument för saker och ting (ibland)
Hon ger en syn på saker som man inte har sett.
Hon får en att se klart ibland.
Och ibland är det uppvaknadet fruktansvärt jobbigt.
Men dock nödvändigt ibland.
Droger, det förekommer överallt.
Det finns där du minst anar det.
Folk du inte tror tar droger, gör faktiskt det!
Jag pratade med en människa för några månader sen som faktiskt sa rakt ut att "den" använder det ibland.
Hade väl mina misstankar om det, men ville väl kanske inte riktigt tro det.
Den här personen är inte någon som står högt i rang hos mig.
Den här personen har gjort både mig och folk i min närhet illa.
Men ändå känner jag en oro.
Självklart vill jag inte att någon råkar illa ut på nåt sätt.
Ibland funderar jag på hur det är att vara fast i ett sånt beroende?
Hur man klarar av det ekonomiskt?
Hur man ser på livet?
Hur man ser på drogen?
Har många gånger hört "alkohol är farligare än drogen".
Vad har man då för syn på alkohol och droger?
Vad har man då fått för information?
Tycker det är otäckt att man får så mycket info som man får men ändå så väljer man att sätta sig i skiten och kommer på för sent "oj, jag skulle nog inte gjort det här".
Likadant är det ju med alkohol.
Det är en drog, det är farligt, det är skadligt.
Men ändå så dricker man.
Helg efter helg, månad efter månad, år efter år.
Iofs kan man väl se det som så att "jag har inte blivit fast efter ** år"
Nej visst.
Jag tänker väl så till viss del med, det sticker jag inte under stolen med.
Men jag tror ändå, att nånstans i bakhuvudet har jag den tanken "det här är inte bra".
Det kanske var därför jag inte hade några problem med att vara utan det i tre månader.
Skulle säkerligen kunna va utan det längre.
Men visst, jag tyckte ibland att det var jobbigt att vara med på fester utan att dricka, jag kunde känna "sug" efter det.
Inte så att jag kände att det var jobbigt, att jag fick abstinens.
Det var väl antagligen att jag ville va som alla andra.
Ibland kan jag få känslan av att vissa personer är alkolister.
Så fort det ges tillfälle så ska det drickas öl.
Ska man åka på en utflykt, ja då är det ett tillfälle att dricka öl.
Ska man på konsert, ja då är det ett tillfälle att dricka öl.
Ibland kan det kännas som att man inte kan göra nånting utan att det ska vara alkohol inblandat.
Att allt är relaterat till alkohol.
När man bestämt sig en helg att ta det lugnt och göra nåt roligt så får många blackout.
"Vad ska vi göra då om vi inte dricker??"
Nästan ångestladdat att bara sitta hemma och kolla på film, eller bowla utan alkohol. Skrämmande!!
Detta blev ett långt men innehållsrikt och viktigt inlägg =)
Alla fall för mig!
ska snart åka in till stan så dax att göra sig iordning.
/Nicken\

1 kommentar:

Anonym sa...

Är skrämmande vanligt med droger i Åtvidaberg tyvärr. Och min uppfattning är att de flesta har svårt att umgås utan att alkohol är involverat.